Анилина Димитрова

Поредицата ни Здрави Вкъщи продължава!

Прекрасната ни стажантка Анилина Димитрова от 15 години се занимава активно със спорт. Тя е студент по Спортни науки в “Hanze University of Applied Science” в Холандия и за нея спортът е синоним на живот. По тази причина, когато започна стажа си при нас, тя веднага се гмурна в темата за здравето и спорта, и конкретно как да използваме спорта за превенция и облекчаване на хронични заболявания. 

Анилина е насреща с новата ни тема, за да сподели как тя съумя да запази така ценния за нея начин на живот и да спортува вкъщи!

Спортът – част от мен

Винаги съм знаела каква роля играе спортът в моя живот. Разбира се, на различните етапи от него той приемаше различни значения – средство за по-добра визия, средство за комуникация, учител, поле за изява, лекарство.

Аз съм човек, за когото физическата активност е неизменна част от ежедневието вече повече от 15 години. Имайки предвид, че съм на 20, може да приемем, че онези 5 години са били част от неосъзнатия ми живот. Но през осъзнатия такъв, пропуснатите дни тренировка или физическа активност не надминават броя на годините ми. Не искам да прозвуча като най-отдаденият човек, или пък като някой, който е жертвал много за сметка на спорта. Искам да звуча като някого, който просто обича спорта и всичко, което върви ръка за ръка с него.

Същият човек – различни обстоятелства

От началото започнах да говоря за осъзнатия си живот. За най-голяма моя радост, това бяха времена на безгранична свобода във всички сфери на живота. Защо казвам бяха? След 13.03.2020 една частица от тази свобода беше отнета – нещо, което дори в кошмарите ми не съм сънувала. Всички знаем какво стана на тази дата и всички знаем как, малко или много, ежедневието ни трябваше да поеме по различен сценарий. Освен спортист, аз съм и планинар, и както вече ви става ясно аз обичам да съм сред природата. Дори и да не съм там, просто обичам да прекарвам времето си навън особено когато усещам слънцето по лицето си. Обичаме или не, обстоятелствата са такива, че за да предпазим себе си и своите близки, трябва да прекарваме неописуемо много часове между стените на нашите домове.

След дълги разговори със себе си осъзнах, че каквито и да са обстоятелствата, аз трябва да запазя голяма част от живота, на който съм свикнала. Разбира се, това означава всеки ден физическа активност. За разлика от повечето известни личности, в моята къща наличието на  фитнес или басейн е нотка на моето въображение, и затова аз трябваше да намеря своята мотивация за физическа активност на площ 2 на 2 м. Да бъда искрена, не е толкова лошо, колкото си представях. В остатъка от тази статия, ще ви разкажа как успях да тренирам вкъщи всеки ден откакто започна извънредното положение.

Мотивация без зала

Първото нещо, с което ще започнем, е мотивацията. Всеки човек има различни техники, с които да се мотивира. Често техниките, които помагат на едни хора, не помагат на други, и обратно. Сега ще ви представя някои от моите похвати, но както вече казах, всеки трябва сам да открие подбутващия си елемент.  Преди началото на всяка седмица си поставям определен брой задачи за седмицата и определени часове, в които да ги изпълнявам. Представям си, че през точно тези часове съм на университет, на работа, или в залата и това ми помага да извършвам дейностите в точно определеното време. След това, преобразявам обстановката спрямо дейностите, които ще извършвам. За тренировката например поставям йога постелката си на земята, взимам шише с вода, кърпа и пускам любимата си музика. Намирам си различни видеа с различни тренировки и всеки ден си пускам различен вид упражнения, за се усеща разнообразието.

Моята тренировка у дома

След като намерим своята мотивация, идва време за действителната тренировка. Както вече казах, в началото на седмицата определям задачите, но същевременно определям и какъв вид тренировка ще правя в различните дни:

  • силова

  • кардио

  • специфична група от мускули

  • или йога

Йога у дома

За всеки вид тренировка се опитвам да съм креативна и да използвам различни мебели като фитнес уреди и приспособления (туби с вода, табуретка, леген, футболна топка). Тренировката продължава един час като в него включвам загрявката и разтягането накрая. И за да има още по-хубав ефект, завършвам всичко с вкусно смути.

Тук искам да отбележа, че 1 час движение не компенсира останалите 23, в които се излежаваме или стоим на стол. Напротив! През останалото време трябва да се опитваме също да се движим. Аз например:

  • помагам с чистенето

  • разхождам кучето

  • заменям обикновеното ходене с патешко

  • танцувам

  • и вдигам племенницата си

Тези неща ми помагат да остана позитивна, с добро настроение, с усмивка, и най-вече здрава.

Тази любов към спорта ми помага в трудно време, затова искам да разпространя моята любов, за да помогне и на вас!

Линкове към различни тренировки

  1. Аеробика – нискоинтензивна – линк.
  2. Тренировка, която стяга и оформя бедра, корем, дупе и ръце – линк.
  3. 30 минути йога за начинаещилинк.
  4. Упражнения за бременни вкъщи – ефективна тренировка без уреди – линк.
  5. 10 минутна тренировка за корем в домашни условия за жени – линк.
  6. Йога за начинаещи и хора с ограничена мобилност – линк.
  7. 5000 крачки без да излизаш от къщи – линк.
  8. Тренировка с ластик (от мен!) в домашни условия – линк.

Защо спортът е важен?

Физическата активност не е само средство за добра визия. Посредством нея всеки човек може да намали своя риск от развиване на онкологични и сърдечно-съдови заболявания, диабет, и други. Също така е доказано, че спортът спомага редуцирането на депресивни състояния и ни кара да се чувстваме по-добре, което от части се дължи на социалния му характер. Разбира се, това не е всичко.

Чрез включване на физическата активност в ежедневието ни ние контролираме нивата на различни хормони, което пък, от своя страна, води до контролиране нивата на глюкоза и възпаленията. Други немаловажни ползи са, например:

  1. Удължаване на живота
  2. Използването му в лечението на хронична болка
  3. Подобрява качеството на съня
  4. Има положителен ефект към еректилната функция
  5. Положителен ефект при автоимунните заболявания

При правилното практикуване на спорта, тоест при правилно изпълнение на движенията, непретоварване, намирането на това, което работи за нас и съответно правилен подбор на храната преди и след тренировка, всеки един от нас може да се възползва от всички ползи на спорта и физическата активност.

Анилина Димитрова
Latest posts by Анилина Димитрова (see all)