Силвия Куманова

Когато говорим за грижа за здравето, неизбежно е да вземем предвид и нашето ментално здраве. Сегашния период на пандемия, сериозно ограничаване на движението ни и неяснота за бъдещето повече или по-малко се отразява на всички ни – физически и психически. 

Затова поканихме Силвия Куманова да сподели опит как да запазим добро ментално здраве по време на карантина. Силвия е консултант по управление на стреса, поведенчески психолог с опит в бизнес трансформацията на многомилионни кампании и основател на единствения в България Център за управление на стреса Somenso. На края на статията ще намериш и специална тест карта преназначена за грижа за себе си.

Кризата с корона вируса оказва влияние върху ежедневния живот на всеки, поради множеството мерки предприемани в световен мащаб. Природата на човек е социална, затова следвайки мерките за дистанциране или оставане в къщи е нормално да не се чувстваме добре.

През това време може да ни е скучно, потиснато или самотно. Може да се чувстваме тревожни, притеснени, изплашени за нашето или здравето на нашите близки. Умът ни чертае различни тъмни сценарии за бъдещето, не виждаме светлина в тунела и тогава при някои от нас идват паническите атаки, а при други на преден план излиза агресията. Всеки един от нас е различен и реагира различно на събитията и промените и най-вече на несигурността. Тази разлика оказва влияние на нашето поведение и емоции и като цяло на нашето ментално здраве.

Какво е ментално здраве?

Менталното ни здраве включва нашето емоционално, психологическо и социално благополучие. То влияе върху това как мислим, чувстваме си и действаме. Освен това помага да определим как се справяме със стреса, как се отнасяме към другите и по какъв начин правим избор. Менталното здраве е важно на всеки етап от живота ни, от детството и юношеството до зряла възраст, то е свързано с нашето физическо добруване и с качеството ни на живот. Ние българите обаче сме подвластни на стигмата за менталното здраве. Стигмата за менталното здраве идва от онези, които всъщност не разбират какво се случва с някой, който има емоционални проблеми. Хора с депресия биват отхвърляни или етикетирани като самотни и нуждаещи се само от тласък, за да продължат напред. Тези с тревожност са дамгосвани, като невротици, за паник атаките се казва „Я се стегни!“. Дори и самоубийството се предписва на страхливци и незрели личности…

И така как да съхраним нашето ментално здраве по време на криза, за да можем да продължим напред, когато кризата отмине:

1. Нека да говорим за страховете си

Напълно е нормално да се чувстваме изплашени, безпомощни и да сънуваме кошмари по време. Нека да не забравяме, че това е тежък момент за всички и споделянето за това как се чувстваме, ще ни помогне да преработим емоцията си в разбиране и ще намали ефекта на страха като цяло. Казали са хората „Сговорна дружина -планина повдига“.

2. Да следим за физическото си здраве

Нашето физическо здраве оказва огромно влияние върху нашите емоции. Когато сме гладни и недоспали, няма как да се чувстваме добре. По време на криза може лесно обаче да изпаднем в нездравословни модели на поведение, които от своя страна може да ни накарат да се почувствате още по-зле. Нека да се опитаме да се храним здравословно и добре балансирано, да пием достатъчно вода, да спортуваме на отворен прозорец, да избегнем джънк фуд-а, тютюнопушенето и алкохола.

3. Да спим добре

Чувството за безпокойство или вина може да затрудни съня ни. Добрия сън има огромно значение за това как се чувстваме ментално или физически.

4. Да управляваме крайните чувства

Важно е да се опитаме да управляваме крайните чувства като депресия и агресия. Всички хора намират новините за коронавирус (COVID-19) за стряскащи, но някои хора могат да изпитат толкова силно безпокойство, че това да се превърне в проблем. Ако това стане, опитайте се да се съсредоточите върху нещата, които можете да контролирате, включително и това откъде получавате информация. Споделете с приятел и най-вече потърсете професионална подкрепа.

5. Да управляваме медийния поток и информацията, която приемаме

Денонощните новини и постоянните актуализации в социалните медии могат да ни направят по-тревожни. Ако това ви засегне, опитайте се да ограничите времето, което прекарвате в гледане, четене или слушане на медийно отразяване на епидемията. Може само да проверявате новините в определено време или да се ограничите до няколко проверки на ден.

6. Да правим неща, които ни доставят радост

Когато сме тревожни, самотни или с лошо настроение, несъзнателно правим неща, на които обикновено не се радваме. Фокусирането върху любимото ни хоби, научаването на нещо ново или просто отделянето на време да се отпуснем без мисли в главата, ни освобождава от тревожните мисли и чувства и може да повиши настроението ни и да извади положителните емоции на преден план.

Тест карта за ментално здраве

За цялостна грижа за здравето, експертите от стреса на Център за управление на стреса Somenso са разработили специална тест карта преназначена за грижа за себе си, която можете да вземете от тук. Следвайте въпросите и променете ежедневието си. Помнете вашето ментално здраве е вашия ресурс за справяне с житейски ситуации. Грижейки се за менталното си здраве сега- вие инвестирате в бъдещето си, да продължите напред когато кризата отмине.

Силвия Куманова
Latest posts by Силвия Куманова (see all)