Уебинарът се проведе на 15 май 2021 с д-р Силвия Паскалева, дм

Гледай видеото на запис или прочети акцентите от него!

Храненето на децата в училищна възраст може да е истинско предизвикателство. Но ако то не е правилно, често следват проблеми с теглото, концентрацията и поведението на децата. А нерядко тези проблеми оставят отпечатък върху личността, самочувствието и здравето им по време на целия им живот.

Поканихме д-р Силвия Паскалева като наш гост в уебинар, в който да разкаже повече за детския апетит, навици за хранене, генната предразположеност и проблемите с теглото.

Д-р Силвия Паскалева практикува в сферата на спортната медицина повече от 30 години, като физиотерапевт и рехабилитатор. Тя е част от първия сертифициран екип по нутригеномика в България. Преминала е през курс „Генетично тестване за персонализирано хранене“ към Канадския институт по диетология.

От уебинара ще научиш:

  • Трябва ли храненето на децата да се изравнява с това на възрастните и от какво се влияе теглото на подрастващите?
  • Каква е разликата в приема на хранителни вещества спрямо възрастта на детето?
  • Как изглежда менюто на едно десетгодишно дете?
  • Какви са триковете, които можем да използваме, за да помогнем на децата ни да ядат повече зеленчуци?
  • Защо апетитът и вкусовите предпочитания са толкова различни при всички деца?
  • Вярно ли е твърдението, че ако на детето му се яде определена храна, то има нужда от нея?
  • Какво е първото нещо, което един родител трябва да направи, когато види, че детето му започва да върви по пътя към наднорменото тегло?
  • Как се променя храненето на децата спрямо тяхната генетична/генна предразположеност? Кога може и трябва да се направи генетично изследване?
  • По-„екзотичните” храни имат ли място в детското меню? (чиа, макадамия, водорасли…)
  • Какво да направим, когато детето е с наднормено тегло и не иска да спортува?

Абонирай се за бюлетина ни, за да не изпускаш уебинари и новини!

Гледай уебинара тук, а синтезирана информация от видеото ще намериш отдолу.

1. Трябва ли храненето на децата да се изравнява с това на възрастните и от какво се влияе теглото на подрастващите?

Детето е отделен индивид и не трябва да го възприемаме като умален възрастен човек – има специфики на детското хранене, които е важно да следваме.

Един от най-често срещаните проблеми, свързани с храненето както при децата, така и при възрастните, е затлъстяването.  Той се среща все по-често при децата в училищна възраст − данните сочат, че близо 30% от момичетата и момчетата в тази възраст са с наднормено тегло.

Фактори, които оказват влияние върху теглото на децата:

  • Генетични фактори
  • Околната среда ─ хранителните навици, изградени в семейството и училище
  • Метаболитни фактори
  • Движение и спорт ─ или тяхната липса
  • Количество сън
  • Време за почивка

Данните от научните доклади сочат, че при 90% от децата влияние оказват т.нар. „идиопатични”, или различни фактори.

При едва 10% от децата има наличие на генетична предразположеност или хормонални проблеми, които водят до затлъстяване. В този смисъл хранителните навици, разработените модели и околната среда оказват по-голямо влияние и съответно върху тях можем да влияем по-лесно.

2. Каква е разликата в приема на хранителни вещества спрямо възрастта на детето?

С възрастта препоръчителният прием на макронутриенти в менюто на децата се променя и ние трябва да се съобразяваме с това, за да могат те да пораснат здрави, укрепнали и с възможно най-малко заболявания.

Въглехидратите са основният енергиен източник при децата, но протеинът също е от изключително значение за тяхното израстване. Третият компонент от храненето са мазнините и често срещана грешка при родителите е, че те намаляват прекомерно мазнините.

Доктор Паскалева разделя учениците на две групи − от 7 до 14 години и от 15 до 18 години, за да разкаже какво количество макронутриенти трябва да приемат спрямо възрастта си.

  • Деца от 7 до 14 години: около 0,95г. протеини на 1 кг. тегло; въглехидратите са 50-65% от общия енергиен прием; мазнините са около 25-30% от общия прием.
  • Деца от 15 до 18 години: 0,85г. протеини на 1 кг. тегло; въглехидратите може да стигнат дори и до 75%, ако детето спортува активно; в този етап трябва да се намали приемът на мазнини, може да се премине към по-нискомаслени храни.

3. Как изглежда менюто на едно десетгодишно дете?

  • пет хранения за деня: три основни, две междинни;
  • закуската е от изключително значение;
  • обядът е най-големият дял от храненето, добре е да включва минимум 3 зеленчука; филийка хляб; месо, яйца или варива; различни масла, които използваме, за да овкусим храната;

Д-р Паскалева напомня, че не бива децата да приемат енергия от снаксове и чипсове, богати на трансмазнини.

„Ситото дете никога не би прибегнало до снаксовете, богати на трансмазнини.” ─  уточнява тя.

4. Какви са триковете, които можем да използваме, за да помогнем на децата ни да ядат повече зеленчуци?

Доктор Паскалева споделя, че според нейните наблюдения повечето деца не обичат да експериментират и да пробват нови храни. Тя добавя, че може да ги изплаши видът или миризмата на храната, още преди да са я опитали.

Един вариант да помогнем на детето да приема повече зеленчуци, е да ги нарежем под форма, която то много по-лесно може да възприеме. Обичайно подрастващите харесват храни, които могат да се хванат с ръце или да се изпият от чаша.

Друг трик е родителят да скрие непознатото в нещо познато. Богатството от зеленчуци може да се скрие в различни храни, например в супа, пюре, гарнитура, а защо не и смути.

Също така е добра идея, когато се приготвя блюдото, децата да бъдат включени в подготовката на храната, за да могат да я опознаят по-добре.

„Родителите имат основна роля в това децата да изградят добри хранителни навици.” − казва д-р Силвия Паскалева.

Според нея от изключително значение е личният пример, който дава родителят. Един ден, когато детето порасне, е много вероятно то да се върне към тези модели на хранене, които са имали и родителите му.

5. Защо апетитът и вкусовите предпочитания са толкова различни при всички деца?

Важно е родителят да разбере вкусовите предпочитания на детето. Един от начините това да стане, е като родителят отбелязва какво се харесва на детето от менюто в училищния стол например. Склонността ни да харесваме един или друг вкус, също така може да бъде изследвана с ДНК тест.

Доктор Паскалева споделя, че има генетична вариация, кояйто предразполага към това децата повече да харесваме повечет сладко. Ако детето е носител на тази вариация, рискът от наднормено тегло и напълняване нараства.

Ние, като родители, трябва да разберем как да контролираме изявата на този ген. Едно от нещата, които можем да направим, е да не възнаграждаваме детето със сладки неща.

Следващият вкус, който децата предпочитат, е соленият. Това също се дължи на генна предразположеност, както и афинитетът към мазнини.

Доктор Паскалева припомня, че начинът на живот, поведение и хранене могат да окажат значително влияние върху генната ни предразположеност.

ДНК тестът Fit Passport дава насоки за изграждането на персонализиран хранителен режим, отчитайки влиянието на генетични предразположения, свързани с: непоносимост и реакции към храни, метаболизъм на хранителни вещества, ключови метаболитни фактори, контрол върху теглото, хранителни навици, реакция към физически упражнения.

Научи повече за Fit Passport

6. Вярно ли е твърдението, че ако на детето му се яде определена храна, то има нужда от нея?

Съществуват и любопитни деца, които искат да опитат всичко, което видят. Храненето на тези деца трябва да бъде контролирано, защото обичайно те се хранят по пет пъти на ден и е важно какво приемат.

„Това дете, което изяжда всичко от чинията или всичко, което види пред себе си, не е здравото дете. Важно е да взимаме предвид какви са нутриентите, които то приема.” ─ казва д-р Паскалева.

7. Какво е първото нещо, което един родител трябва да направи, когато види, че детето му започва да върви по пътя към наднорменото тегло?

Според доктор Силвия Паскалева е хубаво да се запитаме дали в нашия род има хора с наднормено тегло.

Вероятността детето да се развива в тази посока е голяма, ако някой в семейството е предразположен или вече е с наднормено тегло. В този случай е важно още от ранна детска възраст да започнем да изграждаме здравословни хранителни навици.

Втората стъпка, която да предприемем, е да интегрираме в ежедневието му движение и спорт. Енергоразходът трябва да надвишава енергоприхода, за да не се натрупват килограми.

Важно е децата да се движат и да спортуват, може дори да го правят заедно с родителите. „Физическото развитие е не по-малко важно от образователното им развитие.“ – твърди д-р Паскалева.

На трето място, е изключително важно децата да приемат достатъчно вода.

8. Как се променя храненето на децата спрямо тяхната генна предразположеност? Кога може и трябва да се направи генетично изследване?

Възможно е да носим гени, които ни предразполагат към затлъстяване. Колкото по-рано успеем да направим генетично изследване, толкова по-рано можем да повлияем на рисковете, на които сме изложени.

Особено когато има някой в рода с наднормено тегло, е препоръчително генетичното изследване да се направи по-рано, за да се види генната предразположеност на децата. Така може да се контролира приемът на определени нутриенти, които може да се вредни за детето.

Като родители ние съзнателно трябва да модифицираме както нашите, така и детските хранителни навици. Не трябва да обвиняваме само гените си, защото можем да повлияем на тяхната изява.

9. По-екзотичните” храни имат ли място в детското меню? (чиа, макадамия, водорасли…)

Доктор Паскалева разкрива, че детското меню трябва да бъде богато и разнообразно. В този смисъл със сигурност няма нищо лошо в него да присъстват и по-„екзотични” храни.

10. Какво да направим, когато детето е с наднормено тегло и не иска да спортува?

Важно е да комуникираме с детето, да разберем защо не желае да спортува и да изберем спорт, който отговаря на нуждите му.

Притеснението и дискомфортът са способни да откажат детето от това да спортува, особено когато то е с наднормено тегло. Това не трябва спира родителите и детето да опитват, защото със сигурност съществуват спорт или упражнения, които ще му доставят удоволствие.

Генетичните изследвания също могат да ни помогнат да изберем подходящ спорт за нашето дете.

Като родители е важно да дадем добър старт на нашето дете. ДНК тестът Fit Passport дава насоки за изграждането на персонализиран хранителен режим, отчитайки влиянието на генетични предразположения, свързани с: непоносимост и реакции към храни, метаболизъм на хранителни вещества, ключови метаболитни фактори, контрол върху теглото, хранителни навици, реакция към физически упражнения.

НАУЧИ ПОВЕЧЕ ЗА ИЗСЛЕДВАНЕТО FIT PASSPORT

Съветваме те преди да направиш ДНК тест на себе си или на своето дете, да се консултираш с нашите специалисти. Така ще можем да ти помогнем да избереш най-подходящия начин да подобриш грижата за здравето си.

ЗАПАЗИ ЧАС ЗА ГЕНЕТИЧНА КОНСУЛТАЦИЯ
цитат от д-р Паскалева

Д-р Силвия Паскалева

Д-р Силвия Паскалева, ди е специалист с 30 години опит. Работи в области, свързани с физиотерапия, диагностика и лечение на социално значими заболявания в областта на ортопедията и травматологията, спортна медицина, диагностика и лечение на затлъстяването.

Тя има сертификат от Кaнaдския институт по диетология за Нутригеномика и генетично тестване с цел персонализирано хранене и изготвя персонализирани хранителни режими в случаите на наднормено тегло при деца и възрастни.

Използвайки опита си като лекар на Националния отбор по художествена гимнастика, д-р Паскалева провежда спортни консултации за професионални спортисти и любители.

Д-р Паскалева консултира на живо в Спортсклиник Еуровита в София, като провежда и дистанционни безплатни консултации за избор на генетично изследване.

Боряна Герасимова