Уебинарът се проведе на 19 септември 2021 в 19:00 ч.

 

С Радослав Рангелов

Страхуваш ли се от промените, които тялото ти ще претърпи с течение на годините? Независимо дали спортуваш активно или водиш по-скоро заседнал начин на живот, ти подлагаш физиката си на сериозни изпитания, които могат да доведат до различни болки, травми и ограничения като контузии, хронично обездвижване и т.н. А това как тялото ти ще реагира на тези изпитания, до голяма степен зависи от способността на мускулите и ставите ти да функционират пълноценно, т.е. от твоята мобилност.

Лектор на уебинара беше Радослав Рангелов – основател на програмата „Мотивити“ (https://motivitystate.com), която следва структуриран тренировъчен режим и дава задълбочено разбиране на начина, по който функционира тялото. Тренировките включват гимнастически упражнения с цел подобряване на цялостното физическо здраве, сила и гъвкавост. Те са насочени към хора, които търсят начин да избегнат или преборят неприятните усещания в тялото си и да подобрят физическата си кондиция, независимо дали спортуват активно или са начинаещи.

Какво ще научиш от уебинара:

  • Какво е мобилност?
  • Как чрез упражнения за мобилност можеш да избегнеш потенциални травми или да намалиш негативните последици от вече случили се такива?
  • Какво е приложението на мобилността в професионалния спорт и как можем да подобрим спортните си постижения?
  • Какво влияние оказва твоят геном върху начина, по който спортуваш и резултатите, които постигаш?
  • Има ли универсална правилна стойка, към която трябва да се стремим?
  • Как можем да започнем да интегрираме мобилните практики в ежедневието си?
  • Може ли дишането да се използва като инструмент за по-добра мобилност?
  • Могат ли мобилните практики да ни помогнат да намалим нивата на стрес в ежедневието си и да повишим качеството и продължителността на живота си?

Гледай уебинара тук, а синтезирана информация от видеото ще намериш по-надолу.

1. Какво е мобилност?

„Мобилност” не е синоним на „гъвкавост”. Мобилността е способността на ставите и зоните около тях да се движат свободно и неограничено до пълното си разгъване. Тук е и разликата от гъвкавостта, която отговаря за разтегливостта и дължината на мускулите и сухожилията. Мобилността е умение, което включва активност и сила, а гъвкавостта е пасивен елемент от движението.

2. Как чрез упражнения за мобилност можеш да избегнеш потенциални травми или да намалиш негативните последици от вече случили се такива?

Идеята на упражненията за мобилност е да могат да ни предпазят от травми в реална среда. Когато тренировките се случват в контролирана среда, така че да бъдат правилно изпълнявани, те подготвят човека и ставата да издържат на определеното напрежение при инцидент като стъпване накриво, падане или други.

„Да кажеш, че можеш да предотвратиш контузия чрез упражнения за мобилност, е малко самоуверено, но можеш да се предпазиш максимално от неприятните последици, доколкото имаш контрол над тях.” – споделя Радослав.

Според него най-често срещаните травми са свързани със ставите и много по-рядко се сблъскваме със скъсване на мускул. Той подчертава, че един от основните проблеми е в това, че тренираме повече големите мускулни групи и забравяме за групите „стабилизатори”, които се намират в областите около ставите.

Адаптацията на мускулите се случва за около 90 дни, но адаптацията на съединителната тъкан и сухожилията става за повече от 200 дни. Това е така, защото около сухожилията има по-малко кръвоснабдяване и съответно се изискват повече повторения, за да може съединителната тъкан да „настигне” мускулната в прогреса.

Именно затова травмите обикновено са свързани със скъсани или усукани връзки, а не мускули. Вярно е, че постигането на добро ниво на мобилност отнема повече време, но веднъж, когато сме го постигнали, е много по-лесно да го поддържаме.

3. Какво е приложението на мобилността в професионалния спорт и как можем да подобрим спортните си постижения? 

Една от основните функции на тялото е да пести енергия. Това, с което мобилността помага е да постигаме повече резултати с по-малко енергия.

Всяка става има две позиции – отворена и затворена. Когато ставата се отваря и затваря добре, мускулите и сухожилията около нея също ще работят добре. 

По този начин се чувстваме по-уверени в движенията си и постигаме по-лесно желаните спортни резултати.

4. Какво влияние оказва геномът ни върху начина, по който спортуваме и резултатите, които постигаме?

Макар да е вярно, че в нашите гени се крие определен заложен спортен потенциал, това не означава, че не можем да бъдем добри атлети или да постигнем добро ниво на мобилност.

Разликата в резултатите основно се дължи на качеството на движение, а именно – мобилността. Геномът показва дали човекът ще постигне по-добра мобилност по-бързо и лесно, или ще са му нужни повече време и усилия.

„Не смятаме, че всеки един може и трябва да прави шпагат, но упражненията, които използваме за постигането на определен резултат, са ценни за всеки един човек, защото му помагат да усеща ставите си по-здрави.” 

Именно затова в залата на Радослав се виждат думите на Сократ:

„Никой човек няма право да бъде аматьор по въпроса за физическата подготовка. Срамно е човек да остарее, без да види красотата и силата, на която е способно тялото му.”

5. Има ли универсална правилна стойка, към която трябва да се стремим?

Според Радослав няма универсална правилна стойка, защото всичко зависи от това доколко е подвижно тялото ни. Той споделя, че е важно да обърнем внимание дали определени позиции водят до болка, или не, дали сме сигурни, когато стоим или се движим по определен начин, или не сме.

Въпросът е в това дали човек може да влезе и излезе от позицията безпроблемно, а не дали може да стои дълго време в нея. От малки ни учат, че е хубаво да сме с изправен гръб и прибрани лопатки, но Радослав разказва, че това е стратегия, която тялото използва, за да се бори с гравитацията, докато се движим. 

В случай че сме седнали, ние нямаме причина да борим тази гравитация. Затова Радослав съветва хората, които работят седнали на бюро, да се опитат да работят изправени, седнали на стол и седнали на земята в различните части на деня. По този начин усещат коя стойка е най-подходяща за тях в различни условия и не се застояват твърде дълго време на едно и също място в една и съща позиция.

6. Как можем да започнем да интегрираме мобилните практики в ежедневието си?

Радослав дава няколко съвета как постепенно да започнем да се раздвижваме, ако имаме хронични болки:

  • Включване на повече прости движения в ежедневието – навеждане и изправяне на тялото, кръгове с глава и др.;
  • Движенията не е нужно да са сложни и не трябва да са болезнени, за да не напрягаме нервната система допълнително;
  • Прекарване на малък период от време в клек с допрени пети на земята – по този начин имаме максимално сгъване на коленете, глезените, таза и дори гръбначния стълб;
  • Стъпалата също са важна част от нашето тяло, защото във всяко едно стъпало има 33 стави, които отговарят за понасянето на тежестта на тялото. В този смисъл е важно и те да бъдат раздвижвани добре;
  • Гръбначният стълб също е много важна част от нашето тяло, той може да бъде раздвижван по различни начини – поза котешки гръб, странично въртене на торса, странични наклони (мелница) и др.
  • Подобрение в начина на дишане.
7. Може ли дишането да се използва като инструмент за по-добра мобилност?

Според Радослав дишането може да се използва като инструмент за по-добра мобилност, защото при едно пълно издишване цялото тяло се отпуска. 

Това отпускане на тялото помага на гръбначния стълб да се сгъне естествено. При наличие на болка в кръста, допълнителното напрягане, за да го раздвижим, може да влоши състоянието ни. От друга страна, ако дишаме дълбоко обаче, ние се отпускаме и нервната система се успокоява.

Също така, ако човек не може да диша добре в състояние на покой, е силно вероятно да не може да диша добре и когато се движи и спортува. 

8. Могат ли мобилните практики да ни помогнат да намалим нивата на стрес в ежедневието си и да повишим качеството и продължителността на живота си?

Известно е, че хората задържат определени емоции е някои части от тялото си, например кръст, гръбначен стълб, плешки и др. 

Радослав споделя, че е от голямо значение да си даваме време, в което да се отпускаме и да почиваме. Когато си даваме време да се отпуснем – с дихателни практики или без, даваме възможност на мускулите да се „освободят” от напрежението.

За да намалим нивата на стрес, е необходимо постепенно раздвижване, придружено от почивка, която да включва пълното ползване на сетивата ни. 

Можеш да се свържеш с Радослав Рангелов и да намериш повече информация за него и програмите му от сайта: https://motivitystate.com/.
Абонирай се за нашия бюлетин, за да получаваш повече информация за бъдещите уебинари на Re:Gena. 

Гост специалист

Радослав Рангелов

Радослав Рангелов е основател на програмата „Мотивити“ (https://motivitystate.com), която следва структуриран тренировъчен режим и дава задълбочено разбиране на начина, по който функционира тялото. Тренировките включват гимнастически упражнения с цел подобряване на цялостното физическо здраве, сила и гъвкавост. Те са насочени към хора, които търсят начин да избегнат или преборят неприятните усещания в тялото си и да подобрят физическата си кондиция, независимо дали спортуват активно или са начинаещи.

Боряна Герасимова