Вероятно всички бихме качили килограми, ако консумираме твърде много висококалорични храни или не тренираме редовно. Ако страдаш от тиреоидит на Хашимото или друга форма на хипотиреоидизъм обаче, килограмите ти може да се покачват, дори и да спазваш строга диета и да не излизаш от фитнеса. 

Метаболизъм и хипотиреоидизъм

Хормоните на щитовидната жлеза спомагат регулацията на метаболизма, т.е. определят колко ефективно организмът превръща храната в енергия. Когато щитовидната жлеза не произвежда достатъчно хормони, какъвто е случаят при хипотиреоидизъм, метаболизмът се забавя, калориите се изразходват по-бавно и телесното тегло се покачва. Обикновено става дума за няколко килограма, но и те може да са достатъчни, за да окажат негативно влияние върху самочувствието ти.

Колкото по-сериозен е дефицитът на тиреоидни хормони, толкова по-труден е контролът върху теглото. Част от това тегло са мазнини, но то включва основно излишни течности в следствие на влиянието, което недостатъчно активната щитовидна жлеза оказва върху бъбреците. 

Подобри контрола върху теглото си

За да ограничиш трупането на излишни килограми, на първо място е важно да следваш стриктно терапията, назначена от твоя ендокринолог. Приемът на тироксин (например Еутирокс или L-тироксин) ще „задейства“ отново отделянето на хормоните на щитовидната жлеза, а заедно с това и метаболизма ти. Ако изписаната доза е подходящата за теб, теглото ти ще се стабилизира и не би трябвало да срещаш различни от обичайните затруднения, свързани с контрола върху килограмите.

Важно е да знаеш, че дори изследванията ти да показват, че тиреоидните ти хормони са в норма, това не е гаранция, че автоматично ще свалиш натрупаните килограми. Ако си носител на определена вариация на гена DIO2, при теб може да е налице нарушена ензимна активност, която да се отрази негативно върху състоянието ти, без това да става ясно от кръвните изследвания. ДНК тестът ThyroGene може да ти помогне при нужда да коригираш вида на хормоналната си терапия, съобразявайки я с генетичните „настройки“ и уникалните нужди на твоето тяло.

Избери най-добрия режим на хранене

Важно е да отслабваш по безопасен за здравето ти начин, без да следваш твърде рестриктивни и нискокалорийни диети, които най-вероятно ще доведат до трупането на „запаси“ и т.нар. йо-йо ефект. Гледай уебинара с диетолога доц. д-р Дарина Найденова „Диети и геном“, за да научиш повече за влиянието на различните видове диети върху организма.

Открий подходящия за теб баланс между калориите, които приемаш и тези, които изразходваш. Недей да преследваш бързи резултати – в общия случай се счита, че е нормално телесното тегло да бъде редуцирано с между половин и един килограм седмично. 

Здравословно хранене при хипотиреоидизъм

Добре е храненията ти да съдържат много плодове и зеленчуци, тъй като те обикновено са бедни на калории и богати на хранителни вещества. Към тях може да добавиш източник на протеини като риба, пилешко или тофу. Какво е подходящото за теб съотношение между протеините, въглехидратите и мазнините можеш да откриеш с помощта на ДНК изследване

На база на резултатите от него ще имаш възможност да следваш персонализиран режим за хранене, който отчита индивидуалните нужди на тялото ти. По този начин ще поддържаш теглото и жизнената си енергия, без да експериментираш с неподходящи или неефективни за теб диети.

Знаеш ли, че можеш да свалиш до три пъти повече килограми, ако следваш хранителен режим, съобразен с уникалните особености на твоите гени? Генетичното изследване Healthy Woman ще ти помогне да подобриш контрола върху теглото си и същевременно да направиш цялостна здравна превенция, без да губиш време и средства, търсейки идеалната за теб диета.

Информацията, която ще получиш в доклада от теста ще ти даде ценни насоки по отношение на:

  • Подходящ хранителен режим
  • Фактори, които повлияват теглото ти
  • Непоносимост и реакции към храни 
  • Хранителни навици, продиктувани от твоите гени
  • Метаболитни фактори и потенциални предизвикателства
  • Нужда от хранителни вещества на организма ти
  • Риск от здравни проблеми и съобразени с генома насоки за превенция

Поръчвайки теста, ще получиш консултация с диетолог, който ще изготви за теб персонализиран според генома ти хранителен режим. Ще научиш важни детайли за процесите, които придружават заболяването тиреоидит на Хашимото или хипотиреоидизъм като: възпаление, оксидативен стрес, детоксикация, здраве на костите, метилиране.

Раздвижи се

Физическите упражнения са другият задължителен компонент на всеки план за отслабване. Те помагат на организма ти да „гори“ повече калории – не само по време на тренировка, но и след това. При пациентите с хипофункция на щитовидната жлеза тренировките също така са ефективен начин за ограничаване на неприятните симптоми в следствие на заболяването. Те ще ти помогнат да поддържаш добър тонус и да пребориш хроничната умора, причинявана от хипотиреоидизма. 

Избери спорт, който ти харесва и те кара да се чувстваш добре, за да не се откажеш едва след няколко занимания. Може да се разхождаш в квартала всяка сутрин, да правиш видео тренировки или да се запишеш на спининг в близкия фитнес. Всякакъв вид активност, от която сърцето ти бие по-силно и се изпотяваш, се брои за тренировка, дори да е нещо прозаично като работа в градината или бърсане на пода вкъщи. Започни да тренираш постепенно и увеличавай темпото и продължителността на тренировките малко по малко, когато се почувстваш напредъка си.

От уебинара „Особености на движението и мотивацията при Хашимото“ можеш да научиш по какъв начин движението повлиява общото състояние на хората с тиреоидит на Хашимото и как да минимизираш риска си от травми.

Движение при тиреоидит на Хашимото
ГЛЕДАЙ УЕБИНАРА

От видеото ще разбереш също:

  • Какви проблеми и неприятни симптоми, свързани с протичането на заболяването, могат да бъдат адресирани чрез спорт?
  • Какъв вид спортни активности и упражнения са особено подходящи за мъжете и жените с хипофункция на щитовидната жлеза?
  • Как да планираш тренировките си, така че да намалиш възпалителните процеси в организма си?
  • Как можеш да се възползваш от генетичния си потенциал, за да постигнеш по-добри резултати от тренировките?
  • Как да повишиш мотивацията си за движение и да изградиш устойчиви във времето спортни навици?

Източник: www.healthline.com